Wuji Stance – detaljens betydning i Qigong

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Wuji Stance er grundstilllingen i Qigong. Den er indbefattet af fokus på detaljer.

Noget af det, som fascinerer mig ved Qigong er, hvor stor betydning en lille detalje har.

Det vil jeg gerne forklare lidt nærmere.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong
Morgen Qigong med Fabrice Piché i min stue i Nyborg inden min certificering fra Qigong18.com og International Qigong Information Research Institute november 2018.

Uanset hvad jeg underviser i eller skriver om, så har jeg altid (mindst) fire spørgsmål, jeg stiller for at sikre, at jeg kommer hele vejen rundt om emnet. Det er spørgsmål, som jeg lærer mine Qigong instruktører at bruge som planlægningsværktøj for deres Qigonghold også.

Synliggørelse af detaljens betydning i Wuji Stance

Overskriften her er mit HVAD? Hvad er mit emne. Hvad handler denne artikel om? Hvad er “problemet”?

Artiklen her skal synliggøre, hvor meget en justering af en detalje i udførelsen af Wuji Stance kan betyde for afspænding og styrkelse af kroppen.

Wuji Stance er grundstillingen i Qigong. Wuji betyder oprindelig; det som var før alt andet. Det er fra den kinesiske traditionelle tilgang til Qigong, som er knyttet til daoismen. Daosimen er den livsfilosofi(religion), som Qigong har sine rødder i. Grundprincippet i denne er Yin og Yang. Du kan læse nærmere om Yin og Yang her. Helt kort er Yin og Yang de to modsatrettede energier, som alt består af og veksler imellem.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong
Her er Lone Wozniak på Qigong Practitioner januar 2019. Første billede har hun stillet sig i Wuji Stance. Andet billede har jeg justeret en smule, fx ved at få vægten mere midt på foden og overkroppen rettet i forlængelse af hele rygsøjlen, så der kommer en ganske svag hældning på midtlinjen(Central Meridianen), svarende til den blå streg. Det afspænder rygstrækkermusklerne på bagsiden og fjerner tryk på lændehvirvler og korsben.

Min baggrund som sygeplejerske giver mig en naturvidenskabelig tilgang, som jeg så nuancerer med teori fra Qigong og den daoistiske livsfilosofi samt grundforståelse, som jeg kender både som Qigong Master og fra min tid som religionslærer i skolen.

Detaljer er så kedelige!

Sådan er der nogle, der har det, men ikke jeg og heller ikke de, som lærer Qigong hos mig. De møder nemlig igen og igen oplevelsen samt erfaringen via egen krop af, hvilken forskel en lille justering i fx Wuji Stance kan gøre for deres afspænding og styrkelse af kroppen samt deres evne til at trække vejret fuldt og helt.

Dette afsnit afdækker spørgsmålet HVORFOR? Hvorfor er det vigtigt/interessant at vide noget om detaljer i Wuji Stance? “Hvorfor” bringer fokus på, at artiklen og i særdeleshed artiklens emne har sin berettigelse. At den viden, den rummer, giver dig en viden og forståelse, som enten bringer dig ny og/eller mere viden eller bekræfter viden, du allerede har.

I forhold til Wuji Stance har jeg som sygeplejerske den fordel at kende og forstå anatomi og fysiologi. Denne viden giver mig mulighed for at undervise deltagerne detaljeret og individuelt i forhold til deres krop. Det er faktisk noget af det jeg lærer min Qigong Instruktører også.

Det er sådan, at en krop ikke bare er en krop. Vi har en knoglestruktur kaldet skelettet, som hænger sammen og kan fungere som følge af komplekse og lagdelte bindevævs- og muskelstrukturer. Du kan læse om bindevævet her. Dertil har vi et nervesystem som sender signaler mellem krop og hjerne, så vi kan bevæge os og i det hele taget fungere. Men alle disse funktioner kan påvirkes af store som små påvirkninger i hverdagen: stress & jag, langvarig stress, arbejdsstillinger, søvnrytmer, smerter osv.

Qigong kan afspænde, styrke og smidiggøre kroppen og sindet. Det betyder, at selv gamle gener i form af fx at være spændt i lændeområdet, skulder-/nakkeområdet eller diskusprolapser, hofte- og /eller knæproblemer kan bedres. Ligesom stress slippes fysisk og mentalt. Men det er ikke et quickfix.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong
Her er Gitte Pedersen på Seminar i Shibashi set 1, hun er certificeret Qigong instruktør fra den gamle uddannelse i 2016. På billedet til venstre har hun stillet sig i Wuji Stance, med en del vægt på hælen, måsen trukket under sig og rygsøjlen rettet lodret op. På andet billede har jeg justeret så hun kan arbejde med sit korte og stramme væv i lænden. Hun følte det, som om hun lænede sig forover i forhold til før. Men det er få centimeters justering af hovedets position for at få placeret bækken og rygsøjle mere hensigtsmæssigt. Næste gang hun kommer på efteruddannelseskursus, så tager vi en omgang mere. Så er hendes væv blevet endnu mere smidigt.

Jeg lægger stor vægt på Wuji Stance, da det er en stående stilling, som i sin grundtanke skal være den stilling, som vi står i med mindst mulig anstrengelse. Det kræver dog, at man lærer den i forhold til egen krop. Der er naturligvis mange generelle ting at vide om Wuji Stance og man kan komme langt med teori på skrift og video med praksis, men fordi hver eneste krop er forskellig, så er jævnlig individuel undervisning det allermest optimale.

Derfor bruger jeg meget tid på Qigong Practitioner på at lære den enkelte at finde sin Wuji Stance. Det gør jeg igen på alle kursusweekender på Qigonginstruktør Trainee Level 2 og certificeret Qigong Instruktør avanceret niveau Level 3. Det gør jeg, fordi kroppen slipper spændinger gradvist og derved balanceres den også gradvist. Min undervisning tager altid udgangspunkt i deltagerens nuværende fysiske formåen og dermed kroppens ressourcer og kapacitet. Undervisningen er altid progressiv, så deltageren lærer, hvad næste skridt er. Zonen for nærmeste udvikling. Det betyder, at deltageren lærer at arbejde på at afspænde og styrke sin krop for gradvist at nærme sig den optimale Wuji stance. Det er bla. derfor man siger i Qigong, at man aldrig bliver færdig med at lære.

Wuji Stance er den mest optimale stående stilling at stå i for at lære at trække vejret dybt og roligt i Qigong Åndedrættet. Det er desuden den stance, som understøtter evnen til Peakperformance, hvor man kan præstere sit ypperste hver gang – læs om det her.

Wuji stance er ikke bare Wuji stance

Helt ærligt er det ikke bare en stående stilling? Hvor svært kan det lige være!?

Dette afsnit vil synliggøre detaljeringsgraden og så vælger jeg endda at skære store dele fra for, at artiklen kan læses færdig på een dag. Afsnittet er artiklens “HVORDAN løser jeg mit HVAD”. Hvordan er løsningsorienteret og med fokus på handlinger som kan gå fra helt konkret og lavpraktisk til overordnet teoretisk og filosofisk plan.

Wuji Stance er det første, jeg lærer deltagere på Qigong Practitioner Level 1 kurset.

Jeg underviser i den HVER gang, jeg har hold og på ALLE mine kurser!

Når jeg instruerer i Wuji stance starter jeg altid nedefra, da jeg dermed bygger progression, idet jeg starter med fundamentet – fødderne.

Begyndelsen af min instruktion viser allerede detaljerne

Jeg beder altid deltagerne om at stille sig med skulderbreddes afstand mellem fødderne. En skulderbredde er 3-4 nævers afstand og med tæerne pegende lige frem. Og hvorvidt det er 3, 3 ½ eller 4 knyttede næver afhænger især af spændinger i ben og bækkenområdet.

Derudover skal knæene være let bøjede, med knæene lige over fødderne og med knæskallen pegende lige frem. Spænding kan få knæene til at “falde” ind mod hinanden og dermed skabe slitage i disse. En muskel som musculus Psoas som binder over-og underkrop, forside og bagside sammen er ofte årsag til dette. Denne muskel har en særdeles stor betydning for stress, chok og traumer. Den trækker sig sammen ved aktivering af stressrespons. Uforløst bevarer den sin kontraktion og trækker lænden ind i et lændesvaj og låret roteres indad. Deraf kommer de indaddrejede knæ. Faktisk påvirker det kroppens bindevæv og muskulatur i kroppen både opad og nedad. Dvs. hele vejen ned i anklerne og fødderne. Fødderne vil have tendens til at tabe svangens bue mod underlaget og dermed belaste indersiden af foden. Det naturlige er, at vi har tre primære trædepunkter ved gang: hæl, ydersiden af foden ved grundleddet af lilletåen samt storetåen og dens grundled. Storetåen har desuden “styrefunktion”. Når foden falder indad, kan det være nødvendigt at træde lidt hårdere på ydersiden af foden end ellers for at løfte svangen og styrke benenes væv til at holde sig i den mere optimale position. Det vil gradvist over tid påvirke psoasmusklen til at spænde af.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong
Her har Mette Underlien stillet sig i Wuji Stance på Qigong Practitioner februar 2019. Hun har et udtalt lændesvaj, som kommer af en kort musculus Psoas, som også trækker knæet ind mod det andet især i hendes højre ben. Denne påvirkning fortsætter ned i foden, hvor hendes inderside af foden falder sammen. Da jeg justerer hendes fødder, kommer knæene bedre på plads, men hun skal være bevidst opmærksom på det længe. Dernæst placerede jeg hendes sæde en smule længere nede med siddeknoglerne mod underlaget og afspændte bagsiden af bækkenet i leddene korsben til hofteben.

Stående i Wuji skal bækkenet være som en skål, der danner bund i kroppen og muliggør det dybe åndedræt. Siddeknoglerne skal hvile, som om man sidder på en usynlig barstol. De led, som danner bækkenringen har potentiale for at være bevægelige. Nogle led har i sin natur potentiale for større bevægelighed end andre. Kroppens konstruktion er skabt til bevægelighed. Skelettet holdes sammen af bindevæv- og muskelstrukturer, som samtidig muliggør bevægelse. Kroppens styrke kommer af netop denne bevægelighed. Det er fx den stødabsorberende effekt ved gang og det er også deri vores evne til at omdanne kraftpåvirkning til energi til egen bevægelse. Hvis kroppen mister denne særlige bevægelighed enten lokalt fx i lænden eller generelt større dele af kroppen, så svækkes vores helbred. Der slides på led, diskus imellem rygsøjlens hvirvler påvirkes og kan udvikle sig til diskusprolaps osv.

Sådan arbejder jeg detaljeret hele kroppen igennem for at lære deltageren at mærke kroppens alignment og centrering, sådan at deltageren kan arbejde videre med det derhjemme.

Alignment betyder, at kroppen er bragt i balance, alle led og kropsdele imellem. Centrering betyder, at kroppen er bragt i en position, hvor den er justeret ud fra vores indre kerne, som skal give plads til de fyldige, dybe åndedrag, som fylder kroppens indre rum og nærer alle kroppens celler med ilt.

Centrering henviser også til den daoistiske tænkning, at mennesket er placeret mellem himmel og jord. Denne tænkning viser sig i bevægelser og øvelser i Qigong. Det kan du læse om i den daoistiske skabelsesfortælling her. Himlen repræsenterer lys og dermed Yang, den maskuline energi. Jorden repræsenterer den mørke, mystiske, feminine Yin energi. Begge disse energier skal flyde i vores krop. Nedefra og op og oppefra og ned igennem de tre energicentre for at balancere os fysisk, følelsesmæssigt og mentalt. Dette er muligt, jo mere vores krop og dens led er afspændte, stærke og bevægelige. Centralmeridianen er vores centrale akse og forsyningsvej af energi til de tre energicentre, de 12 organmeridianer og de 2 mikrokosmiske meridianbaner, som er på forsiden og bagsiden af kroppen.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong

Centrering og alignment er en vigtig del af at opleve sig i balance. At opleve at der er sammenhængskraft mellem tanke og handling. Fx at man ikke føler sig “ved siden af sig selv”, men i stedet fuld af power.

Er fokus på detaljer i Wuji stance vigtigt for alle?

JA! er mit entydige svar.

Dette afsnit handler om HVEM. Hvem er det, som kan have glæde af dette? Hvem er det, som kan løse opgaven? Kort sagt hvem.

Alle kan have glæde af at lære at stå i Wuji Stance og at udvikle evnen til at afspænde og styrke kroppens mange led. På mine ugentlige hold, har jeg deltagere, som i en alder af midt i firserne finder, at deres krop er blevet netop mere bevægelig, gamle krogede nakke/rygge og smertende arme er blevet afspændt og mere oprettede og det giver smertelindring. Det gør det muligt fx stadig at passe haven.

Men også de, som er kede af at opleve, at smerter i kroppen og stivhed begynder at være en hæmsko, kan vende den udvikling og opleve at kroppen igen kan det, som den plejede at kunne.

Hvem er jeg så til at lære deltageren det?

Jeg er sygeplejerske og lærer og har selv arbejdet med min krop for at genvinde fuldt helbred. Efter stresskollaps udviklede jeg en funktionel lidelse kaldet fibromyalgi og den gav mig kroniske smerter og begrænsede ganske gevaldigt et ellers aktivt liv. På to år genoptrænede jeg min krop og mit stressskadede sind. Siden 2014 har jeg uddannet Qigong instruktører til at kunne hjælpe mange flere, end jeg overhovedet ville kunne nå alene. Du kan læse om mig her.

Jeg har taget både danske og udenlandske uddannelser og kurser i Qigong og relateret viden. Senet er jeg november 2018 blevet internationalt certificeret til at uddanne Qigong instruktører og repræsentere Taichi Qigong Shibashi set 1 systemet i Nordeuropa. I dette system er jeg uddannet af repræsentanten for grundlæggeren og derfor er jeg 2. led fra kilden.

Wuji Stance - grundstilling i Qigong
Her står mit certifikat på reolen ved mit skrivebord.

Du kan lære det også. På kurset Qigong Practitioner kan du lære ikke bare Wuji Stance men også de 18 Taichi Qigong Shibashi set 1 øvelser.

Et par minutter af min MorgenQigong filmet i maj 2019, ca. 5 graders varme i skovkanten ved Nyborg Strand.

Du er altid velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål. Telefon 28 83 07 13 eller mail kontakt@vibekefraling.dk.

Kh Vibeke

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.