0 Flares Facebook 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Immunforsvaret er mange ting. Det er både vores indre og ydre værn. Det ydre tæller fx hud og negle, som når det er intakt forhindrer bakterier i at trænge ind. Det indre er lidt mere kompliceret sat sammen.

Jeg har lavet en video, hvor jeg fortæller om hvordan Qigong kan hjælpe immunsystemet. Dette er emner, jeg taler om i min egenskab af sygeplejerske og Master i Qigong.

Hvordan kan du styrke immunforsvaret med Qigong:

  • Ved at ilte kroppen
  • Få bedre søvn
  • Afstresse krop og sind
  • Smile
  • Bevægelse/motion
  • Bedre flow af Qi

Fra WebQigong – online Qigong medlemsklub

Lungerne og iltniveauet i kroppen

Jeg har skrevet en artikel om åndedrættet – den hurtige vej til bedre helbred. Den kan du læse ved at klikke her.

Hvis du bare vil have en ultrakort forklaring, handler det om at trække vejret dybt og fyldigt. På den måde udskiftes mest muligt ilt med kuldioxid. Det styrker cellernes stofskifte i hele kroppen og skaber et sundt miljø for kroppen. Nyere forskning tyder fx på, at kræft ikke kan eksistere i en veliltet krop.

Ved at trække vejret dybt og dermed aktivere den beroligende del af vores nervesystem, som sørger for fordøjelse, genopbygning/restitution og hvile til hjernen (det parasympatiske system). Det vil afstresse krop og sind, styrke kroppens celler og sikre dig en dybere og bedre søvn.

Mangel på søvn svækker immunforsvaret

Ifølge seniorforsker og ph.d. Birgitte Rahbek Kornum fra Molekylærbiologisk søvnforskningsenhed på Glostrup Hospital kan søvnmangel påvirke immunforsvaret.

Hvis vi sover for lidt påvirker det bestemte celler i kroppen, som har vigtige opgaver i forbindelse med produktion af de celler, som medvirker til bekæmpelse af indtrængende bakterier og virus.

Det afgørende er, at mængden og kvaliteten af søvn er tilstrækkelig. Det er ikke nødvendigvis en hjælp at sove meget. (Du kan læse mere om søvn og immunforsvar fra Birgitte Rahbek Kornum her.)

Du kan læse om søvn og hvordan træthed kan påvirke dig generelt her. Kort sagt kan for lidt eller for dårlig søvn medføre stress og depression, som begge svækker immunforsvaret.

Stress svækker immunsystemet på sigt

Ved stress sættes kroppen i overlevelsesmode. Det betyder, at den gør kun de mest nødvendige opgaver for at overleve, til faren er drevet over. Det kan du læse meget mere om her.

På kort sigt kan det ifølge professor i immunologi Jan Pravsgaard Christensen betyde, at leveren aktiveres og producerer akutfaseproteiner, som er de første der rykker ud ved indtrængen af bakterier og virus.

Men ak, hvis stress ikke bare er en deadline, som du kan nå og dermed slappe lidt af, tja så risikerer du, at stressen i stedet slider på kroppens ressourcer, så du har endnu mindre at stå imod med.

Og selvom du kan slappe af, efter deadline er nået, har du sikkert før oplevet, at du må lægge dig med forkølelse efter hårdt pres. Det er en helt naturlig reaktion og skyldes, at leveren ikke længere producerer disse akutfaseproteiner og har efterladt kroppen slidt og brugt.

Stress kan meget vel over tid betyde udvikling af en depression, hvilket ifølge Dr. Murray Grossan svækker dit immunforsvar.

Smil det styrker dig!

Nu tænker du måske, at det er lidt fjollet. Men Dr. Murray Grossan en Hoved-hals kirurg i Los Angeles har studeret sammenhængen mellem psyken, hjernen og immunforsvaret.

Hans konklusion er klar. Depression og stress svækker immunforsvaret. Og det er nok at smile et ægte smil for at styrke immunforsvaret. Men det skal være et ægte smil. Du kan læse mere om ægte og uægte smil her.

Dr Murray Grossan

“Det helt skøre er, at bare det at smile kan gavne dit immunforsvar. Når du smiler, så registrerer din hjerne muskelaktiviteten og antager, at noget er sjovt.” Dr Murray Grossan

Stephen Porges har forsket i stress og mindfulness/meditation i bevægelse som fx Qigong. Han konkluderede, at bevægelse i et trygt og humoristisk socialt miljø afstresser krop og sind og styrker modstandskraften mod svær stress på sigt. Det kan du læse om her i artiklen om polyvagal teori.

Bevægelse og motion

De tre vigtigste grunde til at bevægelse dermed til at styrke immunforsvaret er for det første; bevægelse, hvor pulsen stiger, styrker hjertemusklen, så hjertet er i stand til at pumpe mere iltet blod hurtigere ud i kroppen. Det styrker hjertet som muskel og balancerer blodtrykket, så den generelle sundhedstilstand bedres. Du kan læse mere om Qigong som moderat pulstræning her.

For det andet udløses fx endorfiner ved motion. Disse endorfiner er kroppens naturlige smertestillende, kroppens naturlige morfin. Udover endorfiner udløses andre velvære hormoner. Det skaber en velvære tilstand i kroppen, som er i tråd med det velvære, vi opnår ved at smile.

For det tredje vil bevægelse sikre, at blodet pumpes selv til de fjerneste afkroge i kroppen med iltet blod, som styrker hver celle og dermed immunsystemet. Og hvor blodet flyder, der flyder Qi også.

Flow af Qi der revitaliserer os

Qi flyder i hele kroppen i særlige energibaner, som kan blokeres af fx spændinger i muskulatur og bindevæv. Qi er i kroppen, men også udenom kroppen. Både den Qi i go udenom kroppen er med til at styrke kroppen og dens immunforsvar. Du kan læse mere om hvad Qi er her.

Bevægelse medvirker til at afspænde, “smøre” og styrke muskulatur og bindevæv i kroppen. Det vil fremme flow af Qi i kroppen, så den kan fyldes og dermed fyldes feltet udenom kroppen efterfølgende. Denne Qi er den vitale livskraft, som vitaliserer os. Du kan læse om bindevævets betydning her.

Qigong er godt for rigtig mange ting – læs om de ti gode grunde til at gøre Qigong her.

Tre måder du kan gøre Qigong

WebQigong – min online medlemsklub

Hvis du helst vil have en instruktør, der instruerer dig på skærmen, så kan du gøre Qigong via WebQigong – min online medlemsklub. Der kan du starte med en kort periode for 0 kr og det er uden binding. Læs om WebQigong her.

link til WebQigong

Qigong Practitioner – Light online eller Level 1

Hvis du vil lære at gøre Qigong, som du kan gøre for dig selv, hvor du end er uden instruktør, så kan du lære Taichi Qigong Shibashi set 1, som du kan læse om her. Du kan lære den på Qigong Practitioner – enten som Light online udgave eller på Qigong Practitioner Level 1 som er kombineret online og Live. Du kan læse om begge her. På videoen herunder kan du se mig udføre nogle af øvelserne en tidlig morgen ved stranden i Nyborg, maj 2019.

Find en af mine certificerede Qigong instruktører og et hold nær dig

Den tredje måde er at finde en certificeret Qigong Instruktør nær dig. Du kan finde enkelte af mine certificerede her.

Kærlig hilsen Vibeke Fraling – Qigong Master

0 Flares Facebook 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×
0 Flares Facebook 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×