Sådan så jeg ud i 2012!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

For seks år siden var jeg meget syg med stress og havde ondt i kroppen – sådan virkeligt slemt! Du kan læse min historie her.

Jeg har altid elsket at bruge min krop og har altid dyrket en eller anden, eller flere former for motion.

Masser af motion

Som ung sygeplejestuderende gik jeg til karate og cyklede dagligt knap 25 kilometer for at komme ud og ride. I weekenden trænede en veninde og jeg på militær forhindringsbane og når vi gik i byen var jeg at finde på dansegulvet en hel nat igennem.

Som jeg blev gift og fik børn droslede det temmeligt ned. Ikke at have bil blev min daglige motion i en årrække.

Men da jeg blev syg med stress 2009 var det så meget i vælten, hvor godt motion var. Dengang var man ikke på nogen måde kritisk overfor typen af motion, næ dengang var AL motion godt mod stress. Heldigvis er lægerne også der blevet klogere.

Det var Zumbastisk!

Men som jeg var meget syg med stress tænkte jeg, at jeg da måtte motionere det væk. Zumba havde lige ramt Danmark med de første bølger og min indre dansemus var begejstret. Selvom sofaen havde formet mig (og min krop) så var jeg overbevist om, at Zumba nok skulle få mig ud af mit stress.

Herunder ser du et billede, hvor jeg er på – kan du genkende mig?

Billedet er taget ved en Zumbaevent i marts 2012. Det var kort før, jeg fik diagnosen Fibromyalgi og måtte opgive Zumba pga. smerter. (Fibromyalgi er en lidelse med mange smerter, som mærkes i bindevævet. Læs om bindevæv her.)

Fandt du mig? Det er mig yderst til højre – ca. 22 kg tungere end idag og med kort lyst hår.

Billedet her er faktisk ikke mit – det dukkede op i mit feed på Facebook i marts 2019. Det var lidt sjovt, for Jeannette (i den sorte bluse nr. 3 fra højre) delte et minde. Hun er en gammel Zumbakollega, som jeg er venner med på Facebook, men hun kunne ikke genkende mig!

Vores fælles Zumbakollega Hanne står ved siden af mig i den turkis bluse, mellem Jeannette og jeg.

Hanne kommer tit til mine “Qigong på stranden events”, hun er rigtig glad for Qigong.

Jeg elskede at danse Zumba – men det var sååååå hårdt for min krop. Jeg var Zumbainstruktør i den lille lokale gymnastikforening, hvor jeg boede og var blandt de første instruktører i lokalområdet. Det var sjovt og jeg blev glad af det. Men meget hurtigt mærkede jeg, hvor meget det kostede af min krops ressourcer.

Danseglæden blev til sidst for dyr

Efter en times Zumba kunne jeg knap bevæge mig i tre dage og havde væsentligt forværrede gener og smerter. Fødderne værkede som var det glasskår jeg gik på og kroppen var stiv og umulig at koordinere. smerterne i dagene efter var mellem 9,5 og 10 på på en skala til 10. Den glæde jeg havde ved Zumba var så kort og kostede mig så dyrt!

Kort efter ovenstående billede måtte jeg kapitulere. Jeg kunne ikke blive ved med Zumba. Dels fordi det at dyrke højintensitetsmotion lignede stress- og angstanfald i symptomer men også fordi det forværrede mine symptomer og smerter fra fibromyalgien.

Det var få måneder efter dette billede, at jeg opdagede Qigong og straks mærkede forbedring i både krop og sind. Stressen dæmpedes, smerterne aftog og gradvist fik jeg det bedre.

Qigong gav mig en ny form – på flere måder

Så syg som jeg var, vidste jeg, at der ikke fandtes Quickfixes. Det her krævede en kontinuerlig indsats, men jeg var i den grad villig til at gøre indsatsen selv de dage, hvor jeg havde ondt af mig selv. Det kan du læse om her.

Qigong er glimrende konditionstræning og moderat pulstræning. Klik på ordene og læs de to artikler.

Jeg tør godt at sige, at det kan svare sig.

Efterhånden som jeg gjorde min daglige Qigong – både for min egen skyld og men også som forberedelse til undervisning på hold, blev de overflødige kilo forvandlet til muskler og indre Qi/Livskraft!

Qi fylder ikke tøjet ud – det fylder snarere personligheden ud 😉

Vibeke Fraling – Qigong Master

Jeg fandt mere og mere af min livsgejst (Qi) og svor, at det der Qigong – det ville jeg udbrede til alle, der kan have glæde af det. Og det er rigtig mange mennesker!

Jeg lod håret vokse og farvede det rødt – der var jo efterhånden rigeligt med ild i måsen, så jeg måtte fordele det til begge ender.

De to billeder ovenfor blev taget i 2016 af New Faces by Bente Maj Wøldike. Det nederste var for sjov – hun bad mig finde min indre rockmama.

Mandag 20/5-19 blev jeg 50 år. En uges tid før spurgte en af mine gamle elever, hvor gammel jeg er. Da jeg sagde, at jeg snart bliver halvtreds år, troede hun, jeg løj! Hun troede, jeg var i trediverne.

Idag er jeg stadig stressfri. Jeg lever af at udbrede Qigong – en drøm, der er gået i opfyldelse og det bedste er, at jeg hver dag hjælper andre med at få det bedre efter især stress og smerter.

I 2019 er vi så meget klogere

I dag ved vi, hvor vigtigt den rette motion til både stressramte og smertepatienter er. Læs om hvad stress er her.

Motion må bringe ro i sindet. Nervesystemet må beroliges og vi må finde en måde og en vej til at være i nuet – helt mindful. Qigong er eminent til dette samtidig med, at Qigong ryster stress ud af systemet, så stressniveuet på den lange bane sænkes og ikke bare som et nu og her fix. Du kan læse om Qigong som mindfulness i bevægelse her.

Når man har stress spænder man op i kroppen og over tid giver det spændinger og smerter. Disse spændinger sætter sig i kroppen i vores muskler og bindevæv. Og de kan være så stærke, at de skaber diskusprolaps og lignende. Læs om bindevæv her.

De bevægelser og måder vi arbejder med kroppen i Qigong, løsner disse spændinger på den lange bane. Det er fint, at få løsnet spændinger hos massør osv. Men efter få dage, er balladen der igen. Qigong giver over tid en varig afspænding, så de store spændinger, vi kan gå med efterhånden slipper. Så kan vi gå til massør for selvforkælelsen og velværet. Her kan du læse om en af de stressrelease øvelser, vi har i Kolibri Qigong – Universet Ryster.

Fx havde jeg en stor “tantepukkel” i øvre ryg og en fysioterapeut sagde, at den var kronisk. Den ville jeg aldrig slippe af med. Men idag er den en helt normal kurve. Qigong har styrket min krop til en mere hensigtsmæssig kropsholdning, hvilket forebygger spændinger og belastninger. Du kan læse om hvordan det gjorde en forskel for Bettina at forstå hvordan spændinger et sted i kroppen kan skabe problemer andre steder.

Du kan skabe lignende resultater for dig selv!

Kolibri Qigong er den Qigong, jeg har sammensat og uddanner i. Den er kendetegnet ved altid at se efter deltagernes udviklingspotentiale. Det betyder, at vi som instruktører i Kolibri Qigong gør meget ud af, at deltagerne oplever succes med at gøre Qigong. Øvelserne er til at gøre og deres effekt er både umiddelbar og langvarig. Du kan læse mere om Kolibri Qigong i denne artikel som fortæller om begrebet Qigong former.

Mette om Qigong Practitioner basis Level 1 weekend kursus for dig der vil lære Qigong, som du kan gøre for dig selv, når du har tid og lyst.

Læs mere om min historie her.

Kh Vibeke – billede fra 2019
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.