Nytårsforsætter og gode intentioner – og hvorfor de ikke holder!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Hvorfor nytårsforsætter og gode intentioner sjældent bliver til noget

Nytårsforsætter Vibeke FralingIgår tændte jeg for Tv og det første, der sprang mig i øjnene var en reklame for et ugeblad, der lovede, at man med deres kur kunne tabe sig og forblive slank.

Så blev jeg så træt – langt ind i sjælen!

Lige så langt tilbage  jeg kan huske, har det været typisk for årskskiftet/januar (og maj/juni.) Vi vil så gerne begynde at motionere og tabe os og være slanke. Det er det, vi alle drømmer op.

Jeg blir SÅ træt!!!

Så mange mennesker hopper på disse Quickfix løsninger og svinger imellem store forhåbninger & drømme og dyb & inderlig skuffelse, fordi det heller ikke lykkedes denne gang.

Jeg tror, vi alle har prøvet det i forhold til et eller andet nytårsforsæt.

Jeg vil gerne afsløre for dig, hvorfor nytårsforsætter ikke bliver til noget.

Det er faktisk såre simpelt.

  • Grund #1 – Et nytårsforsæt er ofte opstået som følge af en vane, en uvane!
  • Grund #2 – Du kan ikke ændre en vane uden at være følelsesmæssigt motiveret for at “flytte dig”.
  • Grund #3 – Du skal være helt klar på, hvad du vil opnå.
  • Grund #4 – Hvad er din plan?

Grund #1 – Hvad er din “uvane”?

“Hvornår flytter du dig? Når kogepladen du sidder på, bliver varm eller skal den helst brænde dig livstruende?”

Kender du historien om frøen?

Den er vist ikke videnskabeligt helt korrekt, men som billedsprog fungerer den super fint.

Hvis man tager en frø, en levende vel at mærke, og lægger den i kogende vand, så vil den springe op af vandet. Men hvis man derimod lægger den i koldt vand og skruer langsomt op for vandet, så bliver den liggende og ender med at blive kogt.

Hvad det så end er, som du ønsker at ændre, så har det taget tid, at bygge “problemet” og frustrationen op. En masse små og store handlinger har skabt det, du ønsker at forandre:

  • motionere
  • tabe dig
  • spise sundere
  • få et nyt og bedre job
  • være mindre stresset i hverdagen
  • læse flere bøger
  • have mere energi
  • være mere glad
  • osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv

“Jeg vil gerne…”

“Jeg vil gerne begynde at motionere og tabe mig”.

Det er bare en sætning. Eftersom vi ikke har en tryllestav, vi kan svinge og VUPTI, så har vi tabt os til ønsket størrelse, motioneret hveranden dag i et år eller fået det drømmejob, vi ønskede eller hvad det nu kan være, tja så sker det ikke. Desværre…

For at forandre det uønskede resultat du står med er det nødvendigt at se sig selv i øjnene og erkende, hvilke handlinger, som skaber det, du IKKE ønsker.

Fx hvis du gerne vil motionere og tabe dig. Hvad er det så, du gør, som forhindrer dig i at motionere og tabe dig? Hvilke undskyldninger har du for ikke at motionere?

  • tid
  • penge
  • nemhed
  • sund mad smager grimt
  • osv

Hvis du helt ærligt tør erkende dine undskyldninger, så kan du stille spørgsmål ved dem.

Grund #2 – Vil du virkeligt opnå dit nytårsforsæt?

Har du virkeligt ikke tid til at motionere? Hvad gør du hvert øjeblik af dagen, som umuligt kan erstattes af fx 15 minutters motion?

Er gulerødder og æbler virkeligt dyrere en chokolade- og müslibarer? Og smager de rent faktisk grimt?

Kunne du tage trappen frem for rulletrappe og elevator? Kunne du stå ved pc frem for at sidde?

Der er mange spørgsmål, du kan stille dig selv for at finde ud af, på hvilken måde du er med til at gøre det vanskeligt for dig.  Du kan finde dine “uvaner”.

Hvis du har taget på, fordi du “lige syntes du fortjente den kage/chokoladebar/øl/glas vin osv.”  så spiser du med følelserne. De følelser, du dækker med mad, må dækkes på anden vis.

Faktisk lærte coach Sofia Manning mig i sin tid på min coachinguddannelse, at mennesker sommetider frygter succes mere end fiasko.

Så spørg dig selv, hvad det vil give dig at lykkes.

Fiasko kender vi ofte og derfor er den ikke så skræmmende. Men succes åbner døre til uanede andre muligheder og kan derved være direkte overvældende.

“Hvo intet vover intet vinder.”

Grund #3 – drøm eller konkret mål. Hvad vil du egentlig opnå?

“Mangelfuldt defineret mål er som at finde vej uden en destination.”

“Jeg vil gerne være slank.”

Det er stadig bare en sætning.

Den siger intet om, hvad jeg definerer som slank, hvordan det ser ud, opleves og er. Den sætning fortæller heller ikke, hvad vil det give mig, hvorfor det er vigtigt?

Grav et par spadestik dybere.

“Jeg vil gerne kunne gå en lang og frisk tur uden at puste og pruste.

Jeg vil gerne kunne gå op til anden sal uden at få sved på panden og næsten spytte hjertet ud. Jeg vil gerne føle mig sund, rask og rørig.

Jeg vil gerne igen kunne passe det smarte tøj, jeg har i skabet.

Der er mange måder at formulere, det man ønsker. Men at blive klar over, hvad det egentlig handler om og hvilke følelser det vil give dig, er langt bedre motivation end en generel overskrift.

 “Hvis du ønsker at leve et lykkeligt liv, så bind det op på et formål og ikke mennesker eller genstande.” Albert Einstein.

Grund #4 – Har du en plan?

“Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tænkning, som forårsagede dem.” Albert Einstein

Når en uvane har skabt dit “problem”, så er det en ændring af den vane, der kan ændre situationen.

Alt for mange Nytårsforsætter falder til jorden her – en forandring kræver ikke bare en følelsesmæssig motivation eller intention.

Målet er heller ikke nok.

Det kræver handling – og det skal jo være en ny handling. Etablering af en ny vane.

Og for et varigt resultat kræver det, at du gør det hver dag.

I NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) har vi en forudsætning:

“Hvis du gør som du plejer, får du de samme resultater som du plejer at få.”

Hvornår starter du dit nytårsforsæt?

Så snart du har tanken!

Jeg fik en henvendelse fra Bente i december 2018. Hun vil gerne igang med motion og faktisk allerede mellem jul og nytår. Du kan se og høre hendes ønske her.

Bente ønsker sig Qigong program til Qigong træning hunkat gøre hvor hun er på 10-15 minutter.

Programmerne skal være lette at gøre og ikke gøre hende øm, så hun  mister modet.

Bente spørger, hvor hurtigt jeg kan have det klart.

“Hvor hurtigt kan dine programmer være klar?”, spurgte Bente

Jeg har allerede mange programmer, der er korte og lige til at gå til. Men jeg skyndte mig at filme tre mere med fokus på Qigong til en travl hverdag. Alle tre mellem 10 og 15 minutter.

Og min anbefaling er, at gøre Qigong mindst tre gange ugentligt. Det vil være let at lykkes med at finde 3 gange 15 minutter på en uge og det vil betyde, at du lykkes og er i gang. Så kan du altid gøre mere, når du først er igang.

Alle disse programmer ligger på WebQigong. WebQigong er min online Qigong platform, hvor du kan finde Qigong til at stresse af, til at slippe spændinger, til en god nattesøvn, til at styrke kroppen osv. Ved at klikke på dette link, kan du se hvilke videoer, der ligger under den fane, som Bente ønskede – Qigong til en travl hverdag.

Nye vaner ændrer din hjerne – på en god måde!

Når du begynder at gøre, denne nye vane vil du ændre stierne i hjernen, så din tænkning ændrer sig. Det kan betyde, at du bliver gladere, føler dig mere succesfuld og selvsikker. Det kaldes Neuroplasticitet og du kan læse om det her.

Nytårsforsætter Vibeke Fraling

Hvem vil ikke gerne gøre noget, man bliver mere glad af?

Qigong er den langsigtede glæde, den holdbare. Chokolade, kage og rødvin er den kortsigtede. Dem skal der også være plads til for de betyder nydelse og det er sundt for os. Det er dog nødvendigt at balancere mængden af dem. Men Qigong kan du svælge dig i lige så tosset du vil og eneste side effekt er at du kommer i form og bliver fyldt med energi og glæde. Qigong er faktisk glimrende pulstræning for dig, som har stress og ikke bryder dig om at hjertet hamrer ustyrligt afsted. Læs mere her.

Jeg flyttede i 2018 og på trods af mine 49 år og tidligere noget svagelige helbred, så var jeg stærk som Pippi. Læs her om hvordan jeg flyttede alle flyttekasserne fra 2. sal til stuen på ingen tid!

Nyere forskning fastslår, at vores humør er afgørende for helbreddet

Biogenetikken med Bruce Lipton i spidsen fastslår at vores arvemasse er mere påvirket af vores miljø end af genetik. Dvs. et sundt miljø inde i en persons tanker og følelser har større indflydelse på om vi forbliver raske end vore gener. Ligesom det at have støtte og nærhed i vores nære relationer betyder et sundt miljø i vores krop og sind.

I Qigong er fokus på at få energien i kroppen i flow samt at energien i kroppen er fyldt med kvaliteter som fx glæde og lykke.

Tre måder at gøre Qigong med mig

1 – Webqigong

WebQigong giver dig adgang til rigtig mange forskellige Qigong programmer. Jeg er kendt for at instruere grundigt og let forståeligt. du kan vælge programmer og meditationer på mellem ti minutter og over en time. De er opdelt i temaer, så du let kan vælge. Her er det fx Qigong til en travl hverdag.

2 – Taichi Qigong Shibashi set 1 – Lær en af verdens bedste serier
– fra eneste officielle Teacher Trainer i Nordeuropa.

Serien Taichi Qigong Shibashi set 1, som jeg underviser og uddanner i, er skabt af Professor Lin Housheng, der i 1978 var med til videnskabeligt at dokumentere eksistensen af Qi – den energi vi kalder livskraft.

For mig blev det Qigong og især Taichi Qiogng Shibashi set 1, der gjorde mig rask (du kan læse min historie her) og gav mig et liv med den glæde og livskvalitet, jeg søgte.

Du kan lære denne serie på flere måder – se her på Qigong Practitioner.

3 – På et ugentligt hold i Nyborg

Jeg har hold ved Dof Yogaskolen i Nyborg, du kan altid se holdene der. I 2019 har en af mine certificerede Qigong Instruktører efterfødselsqigong ved Yogaskolen også.

Klar og frisk Qi til dig – hav  et fantastisk og skelsættende 2019.

Kh Vibeke

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.