Bindevæv er det nye “sort”

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Bindevæv har først de senere år fanget opmærksomheden hos forskere. Indenfor bevægelse og behandling har det været i fokus noget længere tid. Jeg lærte fx bindevævsmassage i slutningen af ’90’erne. Og de senere år har det for alvor fanget opmærksomheden – og med god grund. Fascia er et andet navn for bindevævet.

Med en baggrund som sygeplejerske har jeg i forvejen øje for at tænke anatomi og fysiologi ind i Qigong. Men jeg satte mig for at undersøge mere om, hvordan vi i Qigong arbejder med dette væv. Jeg blev så glædeligt overrasket! Mere om det senere. Du kan læse om hvad Qigong er her.

Derfor har jeg netop afholdt det første efteruddannelseskursus – en såkaldt MasterClass – for mine Qigong instruktør Trainees (Level 2) og certificerede Qigong instruktører (Level 3), så deres viden er helt opdateret både teoretisk og praktisk til at balancere dette væv bedst muligt. MasterClasses kan du læse om her.

Bindevæv – er den “lim”, der holder kroppen samlet

Bindevæv er det væv, der binder vores krop sammen. Tag fx skelettet. Hvis vi ikke havde bindevævshinder om knoglerne, ledbånd til at knytte knogler sammen om leddene, sener til at knytte muskler til skelettet, og bindende væv til at knytte huden til musklerne,  tja så ville vi blot være en bunke knogler i en dynge på gulvet.

Man kan også bruge et andet billede. Hvis du tænker på en citrusfrugt, en grape fx. Som du ved, så er der en hvid hinde rundt om hele grapen. Når du skærer grapen over, kan du se, den er delt i både. Når du ser ind i sådan en grapefrugt båd er selve grapevæsken inde i noget, der mest ligner små blærer. Selv når grapen presses for al væske, kan den genkendes som en grape. Alt det hvide er grapens “bindevæv”.

På samme måde er det med bindevævet i vores krop. Bindevævet er overalt.

Ikke nok med det så rummer bindevævet 6 gange så mange nervereceptorer som muskelvæv. Hvilket betyder, at det er et ret så følsomt væv. Smerteopfattelsen ligger derfor endnu mere i bindevævet end i muskulaturen.

Bindevæv er elastisk som en blød vingummi

Hvis jeg skal forklare en af de andre vigtige opgaver, som bindevævet har, så er det, at sørge for, at vi kan bevæge os. At musklerne kan få lemmerne til at flytte sig, når vi går og når vi skal åbne døren på vej ud osv.

Bindevæv - er som bløde vingummier, når det er i balance

Bindevæv er elastisk. Lidt som elastikker eller vingummier. Forestil dig en lækker blød vingummi, som du kan trække i og så giver den sig. Forestil dig så en gammel, tør vingummi, som har ligget i skålen lidt for længe og er tørret ud. Når du forsøger at trække eller bøje med den, så revner eller knækker den. Sådan er det også med bindevævet i kroppen, det skades også, når det er uelastisk.

Bindevæv skal være blødt og lækkert

Stress, hårdt fysisk krævende arbejde, stillesiddende arbejde, chok og traumer og meget andet påvirker bindevævet i kroppen, så det fx bliver tørt, hårdt, uelastisk og stift. Det betyder, at de områder med uelastisk bindevæv vil være mindre bevægelige. Der kan også være spændinger og smerter. Faktisk kan det spændte væv trække i vores led, så vi slider unødigt på kroppen. Det viser sig fx ved diskusprolapser, slidgigt i leddene osv.

Qigong blødgør bindevæv

Bevægelse blødgør bindevævet. Men ikke kun bevægelse og heller ikke enhver form for bevægelse. Qigong rummer flere måder at balancere bindevæv end nogen anden form for bevægelse, jeg er stødt på.

Eftersom bindevævstyperne er så mangfoldige, kræver det også en tilsvarende mangfoldighed i bevægelserne for at kunne bringe balance til vævet. Samtidig rummer Qigong andet end bevægelser, der balancerer bindevæv.

Vi har derfor Qigong til fx både den ydre og indre bindevæv, til de store og små leds bindevæv og til de større bindevævsplader i kroppen. Samtidig har vi forskellige måder at udføre bevægelserne på, så vi kan sikre, at blødgøre hele kroppens bindevæv og med tiden opnå, at kroppens bindevæv bevarer sin blødhed og elasticitet i langt større udstrækning.

At opdage hvor mange måder vi arbejder med bindevæv og dermed de mange forskellige typer af bindevæv, gjorde mig om muligt endnu mere begejstret for Qigong.

Fokus på bindevæv vil hjælpe stress- og smerteramte

For stressede og smerteramte vil det revolutionere de muligheder, som de har for at få smertelindring og komme sig over stress.

For mig personligt er det tydeligt, at det stress jeg gik ned med i 2009 endte med at påvirke mit bindevæv i en grad, så jeg udviklede fibromyalgi. En meget smertefuld “kronisk” lidelse, som bl.a. påvirkede min evne til at koordinere min krop, gav smerter, som nærmest “vandrede” i kroppen og en enorm træthed. For slet ikke at tale om min manglende hukommelse og evne til at koncentrere mig.

Qigong hjalp mig og i særdeleshed Taichi Qigong Shibashi set 1, som stadig er min absolutte favorit serie. Jo mere jeg har studeret dette Qigong system, jo mere kan jeg se, hvor meget det arbejder med bindevæv i hele kroppen. Jeg er internationalt certificeret Teacher Trainer i Taichi Qigong Shibashi set 1 ved repræsentant Fabrice Piché. Grundlægger professor (grandmaster) Lin Housheng er gået på pension.

Som du kan se på videoen med Alex, så har han også haft stor gavn af Taichi Qigong Shibashi set 1.

Balancering af bindevæv er IKKE et quickfix

Muskelvæv kan ændres i form og styrke på dage og uger. Hvorimod bindevæv kan det tage op til et år eller endda mere at afspænde, smøre, styrke og forme på ny.

For mig tog det ca. to år fra jeg mødte Qigong til jeg blev smerte- og symptomfri, heraf var de sidste ca. halvandet år med stor dedikeret indsats. De sidste ni måneder var decideret Qigong genoptræning, da jeg gjorde ca. 15 timers Qigong ugentlig. Jeg instruerede ca. 6-8 hold ugentligt med 1-1 ½ times Qigong. Resten var forberedelse/ny indlæring og min egen Qigong.

Idag holder jeg mit bindevæv vedlige med Qigong for min skyld minimum 5 ud af ugens 7 dage 15-75 minutter. Så har jeg selvfølgelig Qigong hold og undervisning på kurser derudover. Men MIN EGEN QIGONG er for mig og kun mig & mit velbefindende.

Mindre kan naturligvis gøre det. Men gør man som man plejer at gøre, så får man de samme resultater, som man plejer at få. Et enkelt skridt i ønsket retning er stadig tættere på målet.

Al den tid jeg bruger på Qigong, er fordi jeg ELSKER den indre ro, hvor jeg mærker energien vågne og brede sig til alle celler. Og så blir jeg glad i låget af det. Sådan lidt følelsen af champagnebobler i blodet, der får mig til at smile og synes livet er herligt. Det står i skærende kontrast til, hvordan det var, da jeg var syg. Derfor er jeg naturligt motiveret for at gøre så meget Qigong.

Qigong balancerer bindevæv ved at afspænde det

I vores kroppe og især i vores muskler og bindevæv ligger erindringer om følelser og oplevelser. Tænk bare på, når du hører en bestemt sang eller lyd, så kan du huske et bestemt tidspunkt du hørte den på, måske kan du endda dufte, hvordan der duftede det sted, eller smage smagen af det du spiste eller drak mens du hørte den. Der dukker måske glimt op fra fortiden og du begynder måske at kunne mærke i kroppen, hvordan du havde det på det tidspunkt. Det kaldes ankre. Vi har og skaber dem allesammen.

Kroppen husker mere end vores sind. Det husker gennem vore sanseoplevelser og gennem vore bevægelser. Du kan læse mere om dette at kroppen husker her.

Godt eller skidt så kan kroppen gemme på gamle “sager”. Nogle gange svarer det til, at vi slæbte rundt på affaldsscontaineren med hele ugens affald i forrådnelse. Det ville vi jo aldrig gøre! Vi ville heller ikke kravle ned i containeren for at finde et råddent æble og begynde at spise det, vel?!

Det, som kroppen gemmer på, gemmer den kun indtil, vi tillader kroppen at slippe det og hjælper den med det. Det svarer til, at vi bliver bevidste om, at vi slæber på affaldscontaineren og så sætter den fra os og lader den stå.

Det er derfor Qigong er så velegnet til at afspænde krop og sind. Gennem at tillade kroppen at spænde af, slipper vi fysiske, tankemæssige og følelsesmæssige ubalancer, som kan stresse og få kroppen til at spænde op.

Og det bedste er, kroppen klarer det uden, at vi behøver at gøre andet end at gøre bevægelserne, trække vejret og nyde Qigongen.

Du kan læse om mine tanker om selvudvikling, selvafvikling og selvindvikling her.

Kh Vibeke Fraling

qigong instruktør uddannelsen Vibeke Fraling

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.